Jak wygląda pierwsza wizyta u psychologa?

Często pierwsza wizyta u psychologa wywołuje obawy. Pojawiają się pytania co takiego będzie się na niej działo? Wielu wizyta u psychologa kojarzy się ze skórzaną wersalką zwaną „kozetką” i intymnymi zwierzeniami. Nic bardziej mylnego! Taki obraz wizyty u specjalisty wykreowały filmy i seriale. W życiu wygląda to zupełnie inaczej. Często „kozetka” zastąpiona jest wygodnym krzesełkiem i biurkiem przy którym prowadzone są rozmowy, bądź miękkim dywanem lub malutkim stoliczkiem w przypadku mniejszych pacjentów. Pierwsza wizyta w gabinecie może przebiegać różnie, jej przebieg zależny jest od problemu z jakim się borykamy.

Jeśli problem dotyczy dziecka to na pierwszą wizytę zwykle umawiam się tylko z rodzicami, bądź opiekunami dziecka. Wizyta ta ma na celu zebranie wywiadu na temat rozwoju dziecka. Fajnie, jak na pierwszej wizycie obecna jest mama, gdyż często padają pytania dotyczące przebiegu ciąży, porodu (istotne w przypadku zaburzeń rozwojowych). Pierwsza wizyta jest to również czas, w którym rodzice przedstawiają dany problem, opisują sytuacje, w których się pojawia / nasila. Jest to również moment dla mnie na zapoznanie się z oczekiwaniami rodziców dotyczącymi terapii. Już na pierwszej wizycie staram się przedstawić rodzicom wstępny plan pracy na najbliższe spotkanie z dzieckiem.

Podczas pierwszego spotkania z dzieckiem jest dużo zabawy (nie zapominajmy, że to zabawa jest najprzyjemniejszą i zarazem bardzo skuteczną metodą terapii). Często podczas pierwszej wizyty rysujemy i dużo rozmawiamy. Oczywiście wszystko uzależnione jest od wieku i możliwości poznawczych dziecka. Jeśli dziecko jest niemówiące skupiam się przede wszystkim na sprawdzeniu rozumienia mowy i wykonywaniu poleceń. Bardzo ważnym narzędziem w pracy psychologa jest również obserwacja. Często pozwalam dziecku na swobodną zabawę w gabinecie sprawdzając w ten sposób jego relacje z rodzicami, sposób zaspokajania potrzeb, motorykę mała i dużą i wiele innych rzeczy możliwych do zaobserwowania. W przypadku dzieci komunikujących się za pomocą mowy werbalnej podczas zabawy sprawdzam również rozumienie mowy, dojrzałość emocjonalną i interakcje społeczne. Kolejne wizyty w gabinecie są starannie planowane wg indywidualnych potrzeb i możliwości dziecka. Niezmiennie wciąż uczymy się nowych rzeczy poprzez zabawę.

Jeśli chodzi o starszych pacjentów gabinetu (nastolatki i osoby dorosłe) z wiadomych względów odchodzę od zabawy i skupiam się głównie na rozmowach. W tym przypadku pierwsze spotkanie ma charakter konsultacji, podczas których poznaję problem oraz kontekst sytuacyjny. Zadaję wówczas pytania dotyczące życia rodzinnego, pracy i innych dziedzin życia. Pytam również o oczekiwania odnośnie terapii, by jak najlepiej dobrać formę pomocy. Pierwsze spotkanie służy również omówieniu relacji pacjent – terapeuta, zasad obowiązujących podczas kolejnych spotkań, ustaleniu czasu trwania (zazwyczaj jest to 50 min.) i częstotliwości spotkań.