Obecnie jest to jedyna forma terapii zalecana podczas panującej aktualnie epidemii koronawirusa. Na czym polega konsultacja on-line u psychologa dziecięcego? Jakiego sprzętu wymaga? Czy jest skierowana do każdego? I chyba najważniejsze pytanie czy jest skuteczna? 

Zacznę od badań naukowych. Badania prowadzone przez ostatnie dwadzieścia lat pokazują, że  internetowa terapia psychologiczna, indywidualna oraz par online jest równie skuteczna, jak ta prowadzona w sposób tradycyjny.  Pierwsze badania zostały opublikowane  w ‘Canadian Medical Association Journal” w latach 2000 – 2012 i dotyczyły terapii poznawczo – behawioralnej (CBT) prowadzonej online. Naukowcy odkryli, że online CBT może skutecznie zmniejszyć objawy depresji i innych problemów ze zdrowiem psychicznym, a w niektórych przypadkach okazywała się ona być jeszcze skuteczniejsza, niż tradycyjne leczenie. Inne badania opublikowane w 2013r. przez  Uniwersytet w Zurichu również potwierdziły te wnioski. Wiele osób biorących udział w badaniach deklarowało zmniejszenie się napięcia, w związku z możliwością szybkiego kontaktu z terapeutą za pomocą maila w telefonie. Co wpływało na ich samodzielność i większą motywację pracy nad sobą. Reasumując – skuteczność terapii online jest potwierdzona przez badania naukowe.

Na czym polega konsultacja on-line u psychologa dziecięcego?
Przede wszystkim na udzielaniu poradnictwa i wsparcia psychologicznego on-line dla dzieci i młodzieży oraz porad wychowawczych dla rodziców. W przypadku konsultacji dotyczących mniejszych dzieci zazwyczaj jest to rozmowa z rodzicami, podczas której wspólnie opracowujemy plan terapii w domu. Po zakończonej rozmowie rodzic otrzymuje wszystkie wytyczne na maila, w takiej formie, aby sam mógł wykonywać je w domu. To rodzic decyduje o ilości spotkań, gdyż wynikają one z jego potrzeb. Zdarza się, że konsultacja on-line może być jednorazową konsultacją psychologiczną. W przypadku starszych dzieci i młodzieży pierwsze spotkanie może odbywać się w obecności opiekuna, o tym decyduje nastolatek po uzgodnieniu z rodzicami.

Jeśli zdecydujesz się odbyć konsultację on-line, to pamiętaj o:
– przygotowaniu sobie komputera i słuchawek z mikrofonem oraz w miarę intymnego miejsca,
– szklanki wody,
– czegoś do notowania,
– zadania domowego z ubiegłej sesji, jeśli takie było.

  • Zadbaj o prywatność.
    Jeśli nie mieszkasz sam, bądź nie masz możliwości zostania sam w mieszkaniu to na czas konsultacji on-line możesz zadbać o soją prywatność, np. poprzez wywieszenie na drzwiach pokoju kartki z napisem „Nie przeszkadzać!”. Możesz również pod drzwiami ustawić włączone cicho radio, by zagłuszyć w ten sposób swoją rozmowę z terapeutą.
  • Rozmawiaj o swoich wątpliwościach. 
    Terapeuta też człowiek. Jeśli boisz się formy kontaktu on-line podziel się swoimi obawami z terapeutą. Istnieje wtedy możliwość wykonania próbnego połączenia (5 min.), byś mógł sam ocenić jak czujesz się w  takiej relacji. Zachęcam również do przetestowania takiej formy kontaktu z osobami z najbliższego otoczenia, co wydaje się być dużo łatwiejsze.

Zadbaj o siebie już dziś i umów się na wizytę on-line.
W razie, pytań i wątpliwości zapraszam do kontaktu.