Awaryjność współczesnych turbodiesli

0
10

Współcześnie produkowane silniku typu turbodiesel nie grzeszą trwałością. Często awarii ulega nie sam silnik, ale jego osprzęt. Najczęściej dochodzi do zatarcia turbiny, lub innego jej uszkodzenia. Regeneracja jest zazwyczaj bardzo kosztowna, nie wspominając już o koszcie nowej części. Czy motoryzacja poszła w ślepy zaułek z rozwojem i produkcją współczesnych turbodoładowanych diesli?

Warto zaznaczyć, że wielu kierowców samemu przyczynia się do powstawania awarii turbiny. Ważnym jest, by po zatrzymaniu pojazdu, zwłaszcza po ostrej jeździe, odczekać kilkadziesiąt sekund przed zgaszeniem silnika. Wynika to z tego, że turbina jest smarowana i chłodzona olejem z silnika, tłoczonym przez pompę olejową. Gdy silnik przestaje pracować, pompa oleju również. W tych warunkach rozgrzana po jeździe turbina nie ma możliwości schłodzenia się i dochodzi do jej uszkodzeń.

Trudno powiedzieć z czego wynika takie zachowanie. Być może po prostu z niewiedzy lub ignorancji. Dlatego producenci w nowych samochodach zaczęli umieszczać specjalne naklejki informujące o tym, jak należy postępować z samochodem, by nie doszło do uszkodzenia turbiny.